|
Skoda 120 vanaf '74 tot 1990 |
Skoda: Tsjechische makelij en uiteindelijk oerdegelijk. Ja hier in Tsjechië rijdt toch ongeveer de helft van de bevolking met een škoda. Ooit een stootbakje bij ons, maar nu een mooie assortiment. Als je weet dat dit merk ooit gestart is met het maken van fietsen. In het begin van de vorige eeuw gingen ze dan samen met een fabrikant van spoorwegen. De toenmalige ingenieur Emiel Skoda gaf zijn naam aan het automerk. Toen stond de fabriek nog in Pilzen. Tijdens de oorlog was het dan meteen ook een wapenproducent en locomotiefbouwer. De autofabriek ontwikkelde zich snel; een echt stalen ros dus...Eigenlijk had škoda in de beginjaren tot de sixties een sterk imago opgebouwd. Maar in de jaren '70 en '80 bleef de techniek en het comfort achterwege. Bij ons was het brakske niet meer zo geliefd. Ik herinner mij zelfs een škoda Rapid. Een duurdere versie en een sportbakje. Enkel de naam was snel, me dunkt. Je herinnert je ze nog wel. Motor in de achterkofferruimte en matte kleuren. Eind jaren 80 stonden ze er dan plots weer. De škoda Favorit kreeg zijn plaatsje. Wellicht omdat men hulp kreeg van buitenlandse ontwerpers. Het Sovjetjuk werd toen echt afgeworpen. Na de val van het Ijzeren gordijn kwam er een samenwerking met de Volkswagengroep. Sindsien kan hij concureren met eender welk model. De autofabriek staat al een tijdje in Mlada Boleslav. Indrukwekkend groot hoor.
|
Skoda 1202 begin jaren 60: een ware familiewagen |
|
Tussen '69 en '76 |
|
De huidige Skoda Superb |
|
Interieur van Skoda 1202... |
|
Skoda Rapid |
ja, toch stevige wagens.Wij reden er in IJsland 10 dagen mee rond, op niet altijd even goeie wegen, en dat "bakske" heeft het toch volgehouden!!
BeantwoordenVerwijderengeniet nog van de , op zijn einde lopende , vakantie
groetjes
Marleen(tje)